Sebastian Mordal: konferencja moim skromnym okiem.

Sebastian Mordal: konferencja moim skromnym okiem.

W  sobotę trenerzy AFK uczestniczyli w Międzynarodowej Konferencji edukacyjnej, której temat brzmiał: Inteligentna gra - myślenie na boisku i poza nim w piłkarskim rozwoju dzieci i młodzieży.O tym, jak uczyć inteligencji w grze już od najmłodszych lat, kiedy dokonuje się piłkarski rozwój człowieka, opowiadali m.in. trenerzy widoczni na powyższym zdjęciu:Davide Corti - odpowiedzialny za nauczanie trenerów z Akademii i Szkółek partnerskich, filozofii, procesów szkoleniowych oraz programów treningowych w Akademii AC Milan, jak również trener grup profesjonalnych i nie profesjonalnych w Akademii AC Milan.Paul van Zwam - Feyenoord Rotterdam, wcześniej m.in. Chelsea Londyn i PSV Eindhoven. Feyenoord Rotterdam czwarty rok z rzędu otrzymał nagrodę Rinusa Michelsa dla najlepszej akademii piłkarskiej w Holandii. Paul van Zwam zajmuje się w Feyenordzie tworzeniem, opracowywaniem oraz ulepszaniem procesów szkoleniowych i programów treningowych. Jest również jednym z doradców Ronalda Koemana, trenera pierwszej drużyny Feyenoordu.a także:Bartłomiej Zalewski (trener Reprezentacji Polski U15) Więcej w rozwinięciu!Konferencję swoją prelekcją zapoczątkował Paul van Zwam, a temat jej brzmiał: Rozwój zdolności umysłowych zawodnika. W Akademii Feyenoordu kształtowanie tych zdolności rozpoczyna się u zawodników, którzy ukończyli dwunasty rok życie. Według utworzonych planów przeprowadza się dla każdej kategorii z osobna, lekcje. Trener Feyenoordu przedstawił tabelę, w której przedstawione zostało, co dla zawodnika w danej kategorii wiekowej jest ważne oraz czego świadomość powinien posiadać. Tabela ta była podzielona na trzy części: 1. Kariera - w skrócie, zawodnik musi być świadomy w jakim punkcie się znajduje, do czego dąży, co jest w stanie osiągnąć.2. Zespół - w skrócie, świadomość zawodnika, że gra w piłkę nożną jest grą zespołową oraz że każda jednostka ponosi odpowiedzialność za to co robi.3. Mecz - świadomość oddziaływania w meczu.Przykładowo, dla punktu pierwszego, wg tabeli, celem przebytych lekcji jest to, aby zawodnik 15 - letni, potrafił ocenić własny potencjał.Dla punktu drugiego, aby w wieku piętnastu lat potrafił sam odpowiedzieć, dlaczego współpraca na boisku jest tak bardzo ważna.Jak zauważyliśmy, często pojawia się słowo - "świadomość". Według Paula van Zwama oraz filozofii Akademii Feyenoordu: "Dwie kluczowe rzeczy to dyscyplina i świadomość tego co się robi oraz tego do czego się dąży, aby zrealizować finalny cel".Następnie przedstawione zostało sześć kroków nauczania młodzieży koncentracji oraz świadomości, na których opiera się trening na grup U16:1. Musisz posiadać świadomość tego, że możesz kontrolować swoją uwagę, swoją koncentrację, po prostu samego siebie.2. Musisz wiedzieć, że świadomość może być w Tobie lub po za Tobą,- świadomością wewnętrzną nazywamy emocje. Świadomość ta jest nie efektywna w dążeniu do celu,- świadomość zewnętrzna jest tą prawidłową. Powinniśmy koncentrować się na rzeczach zewnętrznych i nie pozwolić aby rządziły nami emocje.3. Musisz wiedzieć gdzie i na czym Twoja uwaga ma być skoncentrowana,Co muszę zrobić w danej sytuacji? Myśleć i szybko wyciągać wnioski.4. Musisz dostrzegać i rozpoznawać zagrożenia.W tym miejscu Paul van Zwam przedstawił schemat w postaci kółek. Pierwsze koło to był nasz cel, na którym powinniśmy być skoncentrowani. Otaczającym kołem była pierwsza przeszkoda jaka się pojawia, czyli: rodzice, widownia, pogoda, koledzy, przeciwnik, itp.. Kolejne otaczające koło to następne przeszkody: rzeczy, które miały miejsce w przeszłości na boisku. Następne koło, kolejne przeszkody: : myślenie o tym co może się zdarzyć, o konsekwencji porażki lub zwycięstwa. Ostatnim kołem oraz ostatnim przeszkodami jest: negatywne podejście, ‘co ja tu robie?’.5. Musisz grać ciągle skoncentrowany.W tym miejscu Paul van Zwam pokazał jeden ze sposobów ćwiczenia koncentracji, tzw. concentration grid - http://img.docstoccdn.com/thumb/orig/99973293.png. Zadaniem zawodników jest zakreślanie po kolei numerków od 00 do 99. Większość zatrzymuje się na jednym z numerków, którego nie może znaleźć i chce odpuścić, w tym momencie można w prosty sposób pokazać, że w dążeniu do celu potrzebna jest wytrwałość w tym co się robi oraz to, że nigdy nie można się poddawać.6. Koncentracja musi być Twoim nawykiem.Każdy zawodnik powinien dążyć do tego, aby koncentracja była jego nawykiem, czymś, w czego ramach porusza się nie tylko przez trening, czy mecz, ale przez cały dzień. Koncentracja musi być podczas rywalizacji na treningu, podczas podejmowania samodzielnej decyzji oraz przy dążeniu do zrealizowania celu treningowego.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kolejnym prelegentem był Bartłomiej Zalewski - selekcjoner Reprezentacji Polski U15. Temat jego prelekcji brzmiał: Intelektualizacja i indywidualizacja procesu treningowego na przykładzie Reprezentacji Polski U-15.Na początku trener Zalewski przedstawił narzędzia jakimi posługują się trenerzy reprezentacji podczas zgrupowań reprezentacji. Począwszy od dzienników trenera, po dzienniki zawodników. Następnie przeszedł do części związanej z kształceniem inteligencji i decyzyjności. Prezentacja była oparta na książce Horsta Weina - FUNINIO. Bartłomiej Zalewski przedstawił między innymi cztery fazy jakie wyodrębnił Horst Wein, podczas sytuacji na boisku. Jakie fazy przechodzi zawodnik w danej sytuacji?1. Postrzeganie.- kompleksowa wiedza piłkarska- rozwinięta zdolność oceny sytuacji2. Rozumienie i interpretowanie.- rozpoznanie problemu- formułowanie jego w myślach- rozwiązanie3. Podejmowanie decyzji.- rozpatrywanie różnych opcji, z uwzględnieniem RYZYKA,- trzeba umiejętnie wskazywać dzieciom gdzie jest granica. Nie mówiąc, ale wskazując!4. Wykonanie decyzji. W kierunku trenera Zalewskiego, ze strony publiczności, padło jedno ciekawe pytanie. Czy w reprezentacji U-15 wszystko podporządkowują wynikowi, czy szukają inteligentnych zawodników, z myślą o przyszłości, którzy dobrze rokują na przyszłość i teraz mogą poszczególne mecze przegrać 5:0, ale przewiduje się, że za 3 lata Ci zawodnicy wejdą na 'top level'?Odpowiedź była krótka: "Nie podporządkowujemy wynikowi, wynik nie jest najważniejszy."Co można jeszcze było zapamiętać z prelekcji trenera młodzieżowej reprezentacji?Kluczowe aspekty każdej jednostki:Jak najprostsze formy / środki ćwiczeń.Nacisk na detale / szczegóły.Powtarzalność i systematyczność.Jakość, nie ilość.Perfekcja.Trening jak mecz

.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ostatnim prelegentem przed przerwą obiadową był Davide Corti z Akademii AC Milan. Opowiadał bardzo ciekawie. Na początku skupił się na ogółach oraz na tym jaki powinien być trener. Z jego, niestety, tylko godzinnej prelekcji (był przygotowany na dłuższą - 300 slajdów :) ) zanotowałem kilka myśli:- trener jest kluczem do sukcesu w kształcenia dzieci i młodzieży,- każda jednostka powinna posiadać wiele bodźców, stymulacji tych bodźców, a także różne sposoby komunikacji,- każdy trener powinien patrzeć osobno na każdą jednostkę, znać danego zawodnika oraz wiedzieć, jak z nim się komunikować, gdyż każdy jest inny i występuje w relacji trener - zawodnik inny sposób komunikacji,- podsumowując odpowiedniego trenera, powinien on być przede wszystkim komunikatywny, rozumieć piłkę nożną dzieci, nie tylko seniorów, a przede wszystkim znać okresy sensytywne i krytyczne rozwoju dzieci i młodzieży,- Davide Corti zwrócił również uwagę na najważniejszą zdolność koordynacyjną, jaką jest balans - równowaga dynamiczna. Pokazał to obrazowo, że piłka nożna to gra na jednej nodze, ponieważ większość czynności wykonywanych jest na jednej nodze,-nie myślmy o wyniku, wpajajmy dzieciom to, jak ma dojść do strzelenia bramki. Najważniejsze jest to, aby myśleć i kombinować, co trzeba zrobić, aby bramkę strzelić,- odpowiednia umiejętność zmotywowania zawodnika przez trenera – jest to 70% skuteczności learnigu - nauczania zawodników. Jest to klucz, aby popchnąć zawodników do tego, o czym teraz jedynie marzą,- komunikacja z dziećmi jest najważniejsza, rozmowa z dzieckiem na jego poziomie, nie tak jak z dorosłym. Przykład: ‘Użyj tą nogę, którą zawsze używasz; użyj tej, której rzadziej używasz’,- Technika -> Taktyka – Wszystko w oparciu o decyzyjność i myślenie - po uprzednim opanowaniu elementów technicznych przechodzisz do taktyki, ale pamiętajmy, że wszystko w ramach kształtowania inteligencji i decyzyjności zawodnika.- zawsze od najprostszych rzeczy do trudniejszychTrener Akademii AC Milan zwracał przywiązywał również uwagę do problemu, który jest już prawie na całym świecie. Nie ma już tzw. piłki ulicznej. Dzieci siedzą w domach, przy konsolach. Dlatego bardzo ważne jest to aby na każdym treningu dać im możliwie jak najwięcej ruchu, zorganizować jednostkę treningową co do sekundy tak aby było jak najmniej przestojów.Niestety Davide Corti musiał przerwać swoją prelekcję w bardzo ciekawym momencie, gdyż na slajdach pojawiły się już podział grup i kategorii wiekowych, a dalej najważniejsze aspekty szkoleniowe, które są kształcone odpowiednio w danej kategorii wiekowej. Jednak nic straconego, gdyż w rozmowie z Davidem Corti, poinformował nas, że na pewno przekaże całą prezentację organizatorowi, a jak później już wszyscy słyszeli, Pan Piotr prześle materiały wszystkim, którzy uczestniczyli w konferencji.

.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po przerwie obiadowej przeszliśmy do hali wielofunkcyjnej wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego, gdzie Davide Corti zaprezentował jednostkę treningową - Od indywidualnej techniki do rzeczywistości (wykorzystanie indywidualnych cech zawodnika do rozwoju taktycznych wydarzeń na boisku - rozwój myślenia taktycznego)Jednostkę tą postaram się przenieść z kartki na komputer w najbliższym tygodniu. Była naprawdę interesująca, oparta na filozofii - od prostych rzeczy do coraz trudniejszych.

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ostatnia prelekcja, ponownie trenera Akademii Feyenoordu - Paula van Zwama. Temat brzmiał: Nauka podejmowania właściwych decyzji na boisku i po za boiskiem.Holender skupił się bardziej na drugim aspekcie z powyższego tematu, czyli podejmowania właściwych decyzji po za boiskiem. Przedstawił narzędzia jakie stosowane są w Akademii Feyenoordu w rozmowach z zawodnikami, które umożliwiają lepszą komunikację na linii trener - zawodnik. Pozwalają stworzyć plan rozwoju zawodnika, na podstawie którego są prowadzone rozmowy z zawodnikiem. W tygodniu postaram się również umieścić na stronie narzędzia używane przez Akademię Feyenoordu. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Podsumowując krótko. Panie i Panowie trenerzy, żałujcie, że nie byliście!

Komentarze

Dodaj komentarz
do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości